Monday, December 29, 2008

OWhhhh... sELuLiT



Selulit

Satu hal yang paling mengganggu kaum wanita berkaitan dengan kulit tubuhnya adalah masalah selulit atau strech mark --garisan warna putih di kulit. Adanya selulit dan strech mark itu mengganggu keindahan kulit kerana kulit dilihat benjol-benjol seperti kulit jeruk danbewarna putih.
Selulit tidak memandang bulu dan menimpa siapa saja baik diusia muda dan tua, tidak hanya pada orang gemuk, bahkan pada orang yang kurus sekalipun.

Sebenarnya apa itu selulit dan bagaimana mengatasinya? Selulit merupakan suatu lapisan lemak di bawah kulit yang terletak di atas otot. Jika selulit hanya melibatkan lapisan-lapisannya saja, mungkin selulit tidak akan terlihat. Masalahnya, ada sebuah jaringan serat yang menghubungkan otot ke kulit. Jaringan itulah yang membuat ruang-ruang lemak di mana lemak terkumpul atau menekan lapisan lemak yang normal.


Banyak wanita didunia yang sering mempersepsikan selulit sebagai suatu ketidaksempurnaan bagi tubuh mereka. Sebenarnya, selulit hanya merupakan suatu istilah yang kita pakai untuk menggambarkan strech mark berupa lipatan-lipatan lemak pada permukaan kulit bagian tubuh tertentu.

Mengapa hanya wanita yang sering mengalami selulit? Selulit memiliki hubungan dengan lemak, dan wanita cenderung menyimpan lemak di tempat-tempat ternyata lebih besar dibandingkan dengan lelaki. Terutama di bagian dalam dan luar paha, pinggang dan punggung. Oleh sebab itulah selulit seringkali muncul dikawasan tersebut.

Faktor-faktor yang berperanan menimbulkan selulit adalah kegemukan/obesiti, pola pemakanan yang tidak sihat, kebiasaan mengambil makanan dan minuman yang mengandung alkohol, kafein.

Makanan pedas juga berpengaruh terhadap pembentukan selulit kerana toksin yang dihasilkan berkumpul dalam kelenjar lemak tersebut. Selain itu, merokok. Kegiatan tersebut tidak hanya berakibat buruk bagi kulit dan paru-paru, tetapi juga dapat melemahkan kulit yang disebabkan tersumbatnya kapilari, sehingga dapat merosakkan hubungan kelenjar yang berpengaruh pada timbulnya selulit.


Masih ada sebab lain iaitu stress dan kurangnya rehat dapat menyebabkan otot tertekan. Itu dapat juga menyebabkan hubungan kelenjar yang menutup otot ikut tertekan. Ketegangan juga menghalangi kelenjar dan mencegah pembuangan kumuhan dengan lancar. Kurang senaman dan kebiasaan duduk yang lama menyebabkan terbentuknya selulit.

Agar selulit tidak lama beradaditubuh Anda, scuba tips berikut ini.

Pertama, senaman secara teratur. senaman membantu membuang toksin dan kelebihan lemak di bawah kulit. Hindari minuman bergas dan banyak minum air putih. Kurangkan juga mengambil makanan yang banyak mengandung gula, mentega, lemak haiwan dan garam.

Dan perbanyak makan makanan yang mengandungi banyak protein, buah-buahan dan sayur-sayuran.

Kebiasaan ini membantu melancarkan proses pembuangan lemak dan mengurangkan risiko terbentuknya selulit. Banyak doktor dan pakar diet menyatakan ada hubungan antara kurangnya bekalan darah dengan sel lemak, yang kemudian membentuk cairan sebagai pemula tumbuhnya selulit akibat tidak mejaga pemakanan.

Makanan yang sebaiknya dikurangkan

1. Garam
2. cafein
3. Gula

No comments: